11 november 2007

Just nu läser jag...

Historikern av Elizabeth Kostova.

Baksidestexten börjar så här...
"Min käre och olycksalige efterträdare...
En ung kvinna utforskar sin far historikerns bibliotek när hon en sen kväll gör en märklig upptäckt. I en bok hittar hon ett gulnat brev med en olycksbådande inledning. Sidorna i boken är helt tomma sånär som på ett träsnitt föreställande en drake. Och under draken står ett enda, skräckinjagande ord: Drakulya..."
Boken är på 626 tätskrivna sidor, så jag har att göra. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Den är spännande, det är helt klart, men vissa delar blir lite långdragna och språket är egentligen inte det allra bästa. Men jag gillar ju böcker där folk far runt på olika ställen, så... Jag läser vidare. Har nästan hunnit till slutet nu och väntar påden spännande upplösningen.