16 januari 2008

Underbara te

Idag kom mitt beställda te i brevlådan. Jag älska te - grönt te, alltså, och brukar beställa från Gröna Teimporten. Det var igår eller förgår jag beställde via nätet, så snabb leverans kan man verkligen säga att det är.
Den här gången provar jag på två för mig nya sorter - Yunchui och Emerald Silver. På etiketten på den guldfärgade påsen som innehåller Yunchui står det: Detta gröna ekologiska te har små krusiga blad och ger ett nyansrikt grönt te med något rökig smak. Bryggtid ca 30 - 60 sekunder i 80 gradigt vatten.
På den silverfärgade påsen med Emerad Siver står det: Detta gröna te har tunna, fina krusiga blad som ger ett smakrikt gröngult te med viss sötma. Och sedan samma bryggningstid och grader.
Jag tror det är många som låter det gröna teet dra för länge. Det är lätt att det blir beskt om det får ligga i för länge - som synes ska ju bryggtiden vara mycket kort. Dessutom tror jag att det är vanligt med för varmt vatten - man kokar upp vatten som vanligt till det bubblar.
I eftermiddag ska jag njuta av nytt te. Undrar vilken sort jag ska prova först?