22 februari 2008

Issyk-Kul



Issyk-Kulsjön fryser aldrig till trots att det kan bli neråt -5 grader på vintern i området. Sjön, som är en av de djupaste sjöarna i världen och 668 m som djupast, ligger på 1600 meters höjd i norra delen av Tien Shanbergen i Centralasien.

Namnet Issyk-Kul (stavningen kan vara lite varierande) betyder varm sjö på kirgisiska och värmen kommer från de varma källor som förser sjön med vatten. För länge sedan var Issyk-Kul ett stopp på Sidenvägen och en del historiker anser att det är härifrån digerdöden kom på 1300-talet.

När jag besökte Issyk-kul var det sommar och badtemperatur. Vi bodde på förläggning några dagar för att komma i stämning inför 10-dagars vandringen uppe i bergen söder om sjön. Förläggingen brukade användas av idrottsungdomar och ryska turister för rekreation och bad och standarden var ganska enkel, men de små husen vi bodde i såg trevliga ut.

En riktig ryskinspirerad matsal ingick, med bastanta damer som iförda ryska höga mattantsmössor serverade slevvis med mat från bakom en lucka.

Efter att ha både badat i och åkt på sjön, besökt staden Karakol och fått en genomgång av hur vandringen var planerad, var vi redo för nio nätter i tält i de kirgiziska bergen.

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara färger! Gillar verkligen blått och huset ser också helmysigt ut. Kan se den där "bambatanten" framför mig. *asg*

    SvaraRadera
  2. Antagligen är bilden blåare än verkligheten, eftersom jag har scannat in den från en diabild. Det är lite svårt att ha någon kontroll över sådana bilder. Men jag gillar ju också blått, så det är helt ok för mig.

    SvaraRadera