02 mars 2008

To do

Inför det stundande New Yorkbesöket har jag tittat efter tips på vad vi kan göra. Kan bara konstatera att det finns massor. En del "måste"sevärdheter har vi ju redan sett vid de båda besöken för två år sedan, men det hindrar ju inte att vi tittar en gång till.

Jag letade efter lite gratissaker att göra. Gratis är ju trevligt och på I love New York finns flera intressanta gratisaktiviteter, bl a guidade turer som annars kan kosta skjortan om man ska betala för några stycken. Det finns också en gratis besöksguide, som man kan skicka efter från NYC & Companys hemsida, med det verkar vara mycket lång leveranstid. Jag beställde en för flera veckor sedan och den har inte dykt upp än.

Jag tittade också efter musikaler. Varje gång vi åker till New York eller London (nej, det är inte såå ofta) säger vi att det skulle vara kul att gå på en musikal, men det har inte blivit av än. Musikalerna är många, men dom är INTE gratis. Speciellt inte om man köper i förväg. Ett exempel är Young Frankenstein för 151,50 dollar (visserligen inkl avgifter). Som alternativ kan man ställa i sig i kö (och då pratar vi KÖ) hos tkts på Times Square t ex, och hoppas på att få tag i biljetter till den dagens föreställningar för halva priset (endast kontanter eller resecheckar duger som betalning, det gäller att upptäcka det i tid). Men att stå i kö på sin dyrbara tid...nja. Risken är väl att det inte blir något musikalbesök den här gången heller. Men det vore kul.

7 kommentarer:

  1. Det lät inte så billigt det där! Men det kanske är vad det brukar kosta. Jag har aldrig varit i NY.

    På tal om nåt helt annat: först när jag såg rubriken tänkte jag TADAA... ok, vad dyker upp här? Nej, så står det inte. TODO, vadå allt? (på spanska)... neej, TO DO! Så står det, det är ju engelska! *asg* Tror jag behöver besöka optikern. ;)

    SvaraRadera
  2. En storstad är väl nästan alltid dyr egentligen, men det finns väldigt mycket att göra som inte kostar så där mycket. Det beror ju lite på vad man är intresserad av. Själv tycker jag det är kul att bara går runt och titta och det kostar ju inget.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt. Jag älskar att strosa runt - gillar storstäder också - och känna in atmosfären, titta på folk och allt som händer runtomkring.

    SvaraRadera
  4. USA är nästan outforskad mark för mig, (förutom när jag bodde några månader på Hawaii för en herrans massa år sen och Hawaii känns inte som "riktiga USA", utan mer som "söderhavs-USA :)).

    Men NY skulle jag mer än gärna besöka! Ska bli kul att se dina bilder därifrån sen! Och nu har jag en kompis som bor i San Francisco fram till maj och som jag borde hälsa på innan hon åker hem igen. Men frågan är om plånboken tillåter det... eller jobbet... =)

    SvaraRadera
  5. Helena: Du får säga som alla andra säger - "dollarna är ju så billig just nu...". Det kanske plånboken går på.;)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen; jag känner också lite NYC-sug för tiden nämligen... :-)

    Själv måste jag dock erkänna att jag valt köandet efter musikalbiljetter flera gånger, och det har det varit värt.

    Och kanske har jag haft tur (eller varit slug): Jag har alltid ställt mig i kön innan de öppnar för försäljningen, och mycket smidigt fått biljetter på kort tid. Absolut längst har jag nog stått i 30 minuter, vilket väl var ok. Då turades vi också om att stå i kön, så vi fick hunnit med ett mål bunch samtidigt! :-)

    SvaraRadera
  7. Lullun: det kanske är värt köandet i alla fall då. Jag är sugen. Jag kan ju i alla fall se när vad spelas var så jag är förberedd om jag nu bestämmer mig för kön.

    SvaraRadera