29 januari 2009

TorsdagsReflektion

Jag läste för ett litet tag sedan en artikel där man gav svar till någon som undrade om vardagsträning - vilket ger mest effekt, att gå eller att cykla till jobbet? Svaret blev då att är sträckan under 2 km bör man gå och för över 2 km är det cykling som gäller.

Jag brukar cykla till jobbet. Men igår bestämde jag mig för att idag, torsdag, då ska jag gå. Raskt. Med ryggsäcken.

Min sträcka är lite drygt 4 km, så följdaktligen borde jag enligt artikeln cykla för bästa motion, men nu undrar jag om det egentligen stämmer det där? Jag blev i alla fall mycket varmare av att gå än jag brukar bli av att cykla.

Och vad har det här med bilden att göra? Tja, inte mer än att jag gick förbi där i morse i mörkret.

11 kommentarer:

  1. Jag går hellre än cyklar även om sträckan skulle vara lite längre. Njuter mer av det. Cykla till jobbet är inget alternativ. Det är för långt, tyvärr.

    Koppling till bilden? Det måste ju vara där du kan få mer energi till att trampa eller vila fötterna och ta en god kopp kaf... jag menar thé. :)

    SvaraRadera
  2. Tyvärr var det ju väldigt stängt i morse.
    Stället heter Café Krogen. Kan man säga att jag var på krogrunda i morse då?

    SvaraRadera
  3. Haha, absolut! Se bara till att du inte får "blåsa" på vägen. ;)

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt ställe det verkar vara!!!
    Och du är duktig du!
    Själv vankar jag fram och tillbaka och har ont i ryggen så promenader blir det inte tal om än!!!
    =)

    SvaraRadera
  5. Jag tror en rask promenad är klart underskattad i alla lägen. Och bilden är verkligen fin - lite ödesmättad på något vis.

    SvaraRadera
  6. Oj. Jag förstod inte det resonemanget. Varför skulle det ge mer att cykla än att gå om det är längre än 2 km...hmmm.
    Jag längtar tills det blir ljust igen och jag kan börja gå till jobbet. Jag har ca 4 km men en bit går genom en skogsdunge och där vågar jag inte gå i mörkret.

    SvaraRadera
  7. Skulle oxå vilja kunna gå eller cyckla tyvärr har jag knäproblem så jag tar bilen överallt under vintern... men vår/sommar så går jag gärn fast inte till jobbet det är några mil...

    SvaraRadera
  8. Oavsett om det är bäst att gå eller inte så var du duktig som gick och bilden var fin!

    SvaraRadera
  9. Ingen aning om vad som är "Bäst". Viktigast är nog att man rör på sig i vardagen. Och 4 km är en härligt lagom promenad.

    SvaraRadera
  10. Jag är inte heller någon klok gumma som kan svara. Tror nog att det är rätt individuellt. Men att röra sig på något sätt utomhus är bra för oss alla. Så det där måste ha varit en bra krogrunda!

    SvaraRadera
  11. Olika åsikter från olika profeter... Du kan känna dig klart nöjd, du rör ju på dig. Cykla eller gå, tjaa, denna årstid brukar jag själv gå. Cyklandet är helt rätt när fartvinden smeker min kind som vore det en kvinnohand. Dvs det måste vara varmt i luften för att cyklandet ska kännas skönt! Vilket läckert foto, även om det inte har med torsdagsreflektionen att göra. Lite roligt tema det där, ska kanske hänga på!?
    Må bra, vandra på!

    SvaraRadera