19 mars 2009

Vilken röra!

Kathmandu är en märklig stad. Känslan är medeltid är stark, men med massor av trafik - främst motorcyklar som tutar konstant och kommer från alla håll på de smala gatorna. Det finns inget egentligt centrum, inga moderna byggnader, gatorna är fulla med hål. Människor överallt, ca 1 miljon bor i staden. Det privat pågår offentligt, överallt händer det saker, byggnaderna förfaller, man har inga egentliga kännetecken att gå efter som nykomling. Hur ska man hitta? Var ska man titta? Hur ska man undvika att blir överkörd? Vänstertrafik, sägs det - men vilka trafikregler? En enda röra.

Men ändå... en fantastisk och fascinerande röra. En röra som jag inte skulle vilja vara utan.

11 kommentarer:

  1. Fanatstiska bilder! Det ser verkligen ut att vara rörigt! Bilden med de vackra husfasaderna och gyttret av el-och teleledningar är underbar. Det ser ju livsfarligt ut! Är husen där i bakgrunden av trä eller är det bara "balkongerna".
    Vad spännande att få se! Tack för att du delar med dig av din resa.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Det finns inga ord för att beskriva bilderna! De känns så levande, precis som om jag hade fått följa med dig på resan. Alla gatubilderna ser spännande ut men mitt hjärta klappar lite extra för den översta bilden. Fin komposition på den som ni fotografer brukar säga. ;)

    Det ser rätt "dimmigt" ut. Är det avgaser eller ser det ut så "däruppe"?

    SvaraRadera
  3. Vilka spännande bilder! Elledningskaos är bara förnamnet. ;)

    SvaraRadera
  4. Elledningarna hängde i stora härvor "överallt". Jag fattar inte att det överhuvudtaget kunde fungera. En gång fastnade vår buss i en ledning och vi trodde vi skulle bli elektrifierade. Men chauffören klättrade upp och drog bort ledningen lite coolt så där.
    Det är balkongerna som är av trä inte husen. Balkongerna är jättefina och utsirade.
    Det är väldigt disigt. Framför allt är det avgaser och damm. Det är torrt som sjutton - vinterregnen har uteblivit och det blåser in en massa sand/damm från Afghanistan tydligen.

    SvaraRadera
  5. Kul att ni gillar att se bilderna förresten. Jag har massor... (varning!)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vad kul att du kikade in hos mig. Så hittade ju jag hit också.
    Wow! Vilka otroliga bilder!
    Blir så nyfiken på dig. Vem är du? Reser du privat eller är det i någon annat sammanhang?
    På återhörande!
    Anna i Philadelphia

    SvaraRadera
  7. Vem jag är? En restoking bara, som reser för att... tja, hur förklarar man sånt?

    SvaraRadera
  8. NU fick jag en mycket klarare bild av dig! ;D

    SvaraRadera
  9. Tack för att jag får se dina underbara bilder från dina resor.

    Vilket gytter och röra det är i denna staden . Blev fascinerad i alla dessa kablar som samsas och bildar en del av stadsmiljön.

    Vilket gatuliv!

    Cykeln går inte av för hackor heller.

    akson

    SvaraRadera