16 april 2009

Slut, men ändå inte.

Äntligen är jag klar med min kurs i Bildbehandling! Eller rättare sagt, tyvärr är jag klar... för det har varit jättekul och lärorikt. Men nu är det slut.

Som slutuppgift skulle man bildbehandla tre foton med valfri teknik som man lärt sig på kursen. Jag valde att använda "grunge"teknik - men kanske inte på vanliga sättet för att få en cool och tuff bild.

Här är ursprungsbilderna.

Inget att hurra för direkt.

Första bilden av don Miguel ville jag göra lite gammal och sliten men samtidigt varm i tonen. Så här blev resultatet
Den kinesiska hål-i-väggen-restaurangen ville jag göra ännu smutsigare än vad den var, men samtidigt ville jag att den glade kinesiske kocken skulle synas. Och väggen tyckte jag var läcker. Så här blev den bilden

Sista bilden är ett snabbt klick med kameran ut genom ett bussfönster i Jordanien. Jag tänkte försöka få den svagt pastellfärgade byn att se härjad och övergiven ut och så här blev det:

Jättekul har jag haft, men nu är kursen slut.
Fast jag kan ju fortsätta ändå.

5 kommentarer:

  1. Della du fick nog MVG!! Du är så skicklig! Och inspirerande;)
    Jag blir alltid så sugen att shoppa när jag ser dina bilder. Hinner snart inte göra något annat. Visst skaffade du en ritbräda?? Är du nöjd med den? Jag fick ju en i julklapp men installerade den inte förrän efter en månad och är kanske först nu riktigt vän med den. Men knapparna använder jag ännu inte...och inte heller "tangentbordet", jag skriver på det vanliga. Men den är suveränt bra till PS, med markeringar och penslar tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du säger så! Tack!
    Ja, jag fick en ritbräda i julklapp och jag kan väl säga att jag nyss har återupptäckt den. Först höll jag på med den mycket, men jag kom inte på något bra sätt att arrangera på bordet framför mig. Sedan har jag bara använt den sporadiskt tills nu i påskhelgen. Då hittade jag tillbaka till den. Så nu skall här markeras!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad snygga foton!

    Jag började ju på samma kurs i februari och är faktiskt framme vid mina tre slutuppgifter som är helt andra än de du haft: Vi ska nu ta bilder till ett eget påstående och bildbehandla så de tre fotona stämmer in på påståendet. Tänker så det knakar, men har ännu inte kommit på något bra.

    SvaraRadera
  4. Susanne: Jag har en kollega här på jobbet som går kursen nu samtidigt som du. Jag pratade med honom om det igår, så jag förstod att de har ändrat slutuppgifen nu. Han har i alla fall tänk ut ett budskap som han jobbar på. Låter som en kul grej.
    Lycka till med uppgiften!

    SvaraRadera
  5. Hehe, roligt du berättar det! Jag har också en kollega som går kursen. På min avdelning är vi fem personer och 40 % går alltså på samma kurs. Det tyckte vi var ganska roligt när vi upptäckte det. Jag är också alldeles nyanställd och visste inget om den andres deltagande innan jag började.

    SvaraRadera