05 april 2009

Bildligt talat

Fler talande bilder hittar du hos Mimo.

Uppdaterat
Nu blir det lite ord till bilden:
Vad mannen sitter och tittar på eller funderar över har jag ingen aning om. Jag tyckte bara han såg lite söt ut där han satt och dinglade med benen i sina fina nepalesiska kläder vid ett gammalt tempel. Den här flera hundra år gamla helgedomarna och templen står mitt i stan och används som bl a mötesplatser och sittplatser för folk.

Mannen har inte ramlat och slagit sig i panna, utan han har en tika som det heter i Nepal. Den är gjord av en mix av ett rött pulver, yoghurt och riskorn och man har den ofta vid religiösa högtider eller när det är någon speciell tilldragelse som kanske en födelsedag eller vid bröllop. Både kvinnor och män kan ha tika och det är ofta en ganska stor blaffa som man sätter i pannan.

Vid ena örat har han en liten bukett oranga blommor kan jag se på min förstorade bild i bildarkivet. Blommorna slokar, kanske inte så underligt att dom gör det i värmen. Troligtvis är det någon typ av ringblomma, som är jättevanlig som offerblomma i Nepal.

16 kommentarer:

  1. Han ser rätt bister ut. Trött kanske. Ser nästan ut som om han har slagit sig eftersom han har något rött på pannan. Det är väl ändå bara kvinnor som har "bindi"... så det måste vara nåt annat. Får vänta tills du berättar. :)

    SvaraRadera
  2. Det kanske har varit en svår dag i dag. Eller också har han tagit svåra beslut. Men det kanske blir bättre mañana!

    SvaraRadera
  3. Väldigt talande bild, ser både lite trött och väldigt tankfull ut, kanske arbetat hårt och slagit sig i pannan, ser lite ut som ett sår där!

    Ha en skön kväll!

    annette

    SvaraRadera
  4. han ser verkligen ut att ha världen hängande på sina axlar.
    Indien?

    SvaraRadera
  5. Å, han ser fundersam ut...lite allvarlig...undrar vad han har i tankarna...? Vacker port där bakom honom, blir förstås nyfiken på vart det är?

    SvaraRadera
  6. Vacker bild. Mannen ser trött ut. Men mest funderar jag över vad han har stuckit i mössan, där vid örat.

    SvaraRadera
  7. Undrar just vad han funderar över, kontemplerar över livet kanske?
    Vackert och lite sorgligt foto...

    SvaraRadera
  8. Ja det ser tungt ut i mannens sinne där han sitter och dinglar med benen.

    SvaraRadera
  9. Ungefär så kände jag inför dagens undersökningar.

    SvaraRadera
  10. Tycker han ser rätt avslappnad ut och låter sig vandra bort i tankarna. Skön bild! / Karin

    SvaraRadera
  11. Han har kanske dragit sig undan lite för att sitta alldeles själv en stund och bara få tänka ifred och bara vara.

    Hälsningar
    strömma

    SvaraRadera
  12. Vad intressant! Nu fick jag lära mig något nytt igen. Tika har jag inte hört talas om. Att bindi har andra namn i andra länder visste jag men jag trodde att det bara är kvinnor som smyckar sig så.

    SvaraRadera
  13. Mannen ser lite sammanbiten ut. Tänker han ta nya tag eller "ger han upp" för dagen?

    SvaraRadera
  14. Vilket fint foto på en man som ser ut att sitta och filosofera... inte tycker jag han ser bister ut, snararer tankfull.

    SvaraRadera
  15. GLAD PÅSK, Della! Sköt om dig!

    SvaraRadera