13 april 2010

Två saker...

...om min bild i Bildligt talat häromdagen.

1. Bilden är från Podgorze i Krakow, den del som var det judiska gettot vid andra världskriget. Torget heter Plac Bohaterow Getta och låg mitt i gettot. Stolarna från 2005 är ett "monument"/minne över hjältar och offer för den tiden. Det var verkligen riktigt ödsligt när vi gick där i lördags förmiddag. Inga turister, knapp några inhemska.

2. Det är inte jag som har bildbehandlat bilden, men jag önskar att det vore jag för jag gillar stilen. Den är tagen med iPhone med ett tilläggsprogram, Hipstamatic. Då blir det så här. Till skillnad från vanlig fotografering har man ingen kontroll alls. Mycket roligt, det med. Och så tycker jag att den på just den här bilden tog fram det ödsliga, mörka, på ett sätt som jag annars gärna hade velat åstadkomma med vanlig bildbehandling.

9 kommentarer:

  1. Hm, då funkade mitt sjätte sinne skapligt iaf. Tack för info!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ha gjort ett inlägg om det igår men jag kom inte in på min egen blogg. Hemskt!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Härliga bilder från Krakow, jag har länge velat resa dit och när jag ser på dina bilder blir jag ännu mer sugen, tror att det skulle vara en perfekt stad för mig att fotografera i.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad är det som händer på Blogger egentligen?! Gissa om jag fick hicka när alla kommentarerna försvann för en timme sedan ungefär. De var bara borta. Kollade på flera blogspottare och det var inte bara min... iiik!

    Dagens i-landsproblem var det. Nu ska jag återgå till mer jordnära ting. :)

    SvaraRadera
  5. Camilla: Jag tror du kan hitta massor att fota i Krakow. Mitt ressällskap väntade snällt när jag fotade, men hade jag gått för mig själv hade det blivit många fler bilder. :)

    SvaraRadera
  6. Pumita: Skäcken totalt. Blogger MÅSTE fungera. Igår undrade jag om jag aldrig mer skulle komma in på min blogg och började genast planera för en ny. Men det löste sig som tur var. PUST! :)

    SvaraRadera
  7. Du som har gjort så himla fint här också! Skulle gärna använda samma mall men jag är ingen härmapa. ;) Och så trivs jag med det röda hos mig, den här mallen finns inte i den färgen har jag för mig... går säkert att fixa men jag orkar inte.

    Jag har då och då undrat över hur jag skulle reagera om hela min blogg försvann och inte gick att återskapa. Många tankar och kommentarer skulle flyga sin kos. Usch, vill inte tänka så.

    SvaraRadera
  8. Nej, här är man faktiskt helt utlämnad i den gode Bloggers händer. Ingen egenkontrollerad backup liksom.
    Mallen går säkert att fixa till i rött. Jag har utgått från en mall från Blogger in draft som jag trixat lite med. Men sånt är roligast när det är snöigt och kallt och man inte längtar ut i vårsolen. :) Jag tar mig en promenad.

    SvaraRadera
  9. Kul att få läsa om "stolen" oxå kul att få om hur fotograferingen gick till, låter ju väldigt spännande att kunna få så fantastiskt snyggt med en sådan "mockapär"

    annette

    SvaraRadera