31 oktober 2010

Chalcomitra senegalensis

Luciabirdie heter den här lilla fågeln i min mapp med i ordningfixade Sydafrikabilder. Men eftersom vi såg rätt många olika fåglar i St Lucia så är det väl bäst att jag kallar den vid sitt namn, Chalcomitra senegalensis eller Scarlet-chested sunbird på engelska. Vad den heter på svenska vet jag inte säkert, men rödbröstad solfågel kanske?

Tro nu inte att jag har superkoll på fåglarna vi såg. Jag fick rådfråga min kompis innan jag publicerade den här. Hon har koll.

4 kommentarer:

  1. Var tvungen att leta fram mina anteckningar från Kenya. Enligt Owe Sandström så har du alldeles rätt med det svenska namnet!
    De var väldigt vackra i kvällsolen!
    Ser att Jakarandan blommar! Vilka träd det var!

    SvaraRadera
  2. Vad läckert det måste varit att kunna få fota så mycket fåglar, underbart starka färger, tur har Du oxå med en fågelkunnig kompis;)

    annette

    SvaraRadera
  3. Åh vad exotisk det lät med Sydafrika i höstrusket. Verkar varit en fantastisk resa

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte fråga vad det var för vackert träd, men det fanns det visst redan svar på! Mycket vackert var det i alla fall, trädet alltså. Ja, fågeln också förstås. Den passar bra till de blålila blommorna.

    SvaraRadera