13 januari 2011

Ätbart

Något behövdes till soppan och de här bröden på bakpulver gick lätt att få till med kort varsel.
Klart ätbart.

Komplettering med recept:
Dessa enkla, fluffiga lite sconesartade bröd tillagas på följande sätt:

Till 10 bröd:
0,5 kg vetemjöl
2,5 dl mjölk
1 dl yoghurt
1 ägg
1,5 msk bakpulver
0,5-1 tsk salt

Ugnen på 250 grader.
Blanda det torra.
Tillsätt ägg, mjölk o yoghurt.
Arbeta samman snabbt till smidig konsistens.
Dela degen i 10 bitar.
Rulla och platta ut till 0,5-1 cm tjocka runda små bröd.
Grädda på bakplåtspapper i mitten av ugnen ca 10 min.
Serveras varma.

Snabbt och lätt va!


Mer ätbart finns hos Sinneskatten.

16 kommentarer:

  1. Ser smarrigt ut! Hade du några speciella kryddor eller mjölsorter?

    SvaraRadera
  2. Pumita: Nä. Bara tråk och pang på. Vetemjöl. Men man skulle nog kunna utveckla dom.

    SvaraRadera
  3. Inte på bara bakpulver väl;)
    Recept kanske du har? Ha de.. väldigt fint foto annars:) Ha de..

    SvaraRadera
  4. Det ser mumsigt ut. Nybakat bröd är det bästa!

    SvaraRadera
  5. Ja, det är smidigt med bröd på bakpulver. Snabbt och enkelt. Ser jättegott ut.

    SvaraRadera
  6. Nybakt bröd är farligt gott...

    SvaraRadera
  7. Gott med nybakat bröd till soppan! Fisksoppa kanske?

    SvaraRadera
  8. Mums med soppa och lite ljummet hembakt bröd, vilka talanger Du har så där en torsdagskväll!!

    annette

    SvaraRadera
  9. Det tror jag säkert. Det ser helt OK ut.

    SvaraRadera
  10. Pialotta efterlyser repest. Vill också ha, okay? Om det inte är hemligt.

    SvaraRadera
  11. Vad goda de ser ut! Och nu blev jag sugen på att baka bröd i morgon.....

    ha en skön helg

    SvaraRadera
  12. Baka det är vad jag ska göra idag! jag blir otroligt sugen när man ser din bild.

    SvaraRadera
  13. Gràcies!! Precis så där lätt som jag vill ha det. Det blir bakdag imorgon. :)

    SvaraRadera
  14. Passar mej precis, skall jag göra imorgon!

    Tack för receptet, Du måste in och gissa på Pumitas "På Spåret", min kvalificerade gissning var fel;-))

    annette

    SvaraRadera
  15. Härlig bild och man kan nästan känna doften av nybakat!

    SvaraRadera