11 januari 2012

Resultat teknik 1 Fönsterljus

Landsorts-Fotografen Elisabeth har en utmaning på gång hos sig. Under året ska hon prova på olika fototekniker, en per vecka, och den som känner för det kan hänga på. Här kan du läsa om hur det hela går till.

Jag vill gärna vara med och testa några av fototeknikerna, men den här gången när det gäller fönsterljus har jag inte experimenterat så mycket som jag egentligen skulle vilja. Det blev lite panikfotografering och "man tager vad man haver", i detta fall en lampa..

Lampan står placerad en knapp meter från ett fönster och den här bilden är tagen på eftermiddagen strax innan det började mörkna, med ljuset pang på från sidan. Resten av rummet är inte belyst.


Har jag lärt mig något då? Inte på den här bilden direkt, men kanske på tänket före och efter. Jag vet, i alla fall i teorin, vad som påverkar och det kommer jag att ha med mig och fortsätta att testa i lämpliga situationer.

Här är Elisabeths resultat och tittar du i kommentarerna till hennes inlägg hittar du några andra som också gett sig i kast med detta.

7 kommentarer:

  1. Ja alltid lär man sig något;) hihi Kram

    SvaraRadera
  2. Ska försöka mig på ett liten amatörmssig bedömning:

    Jag gillar vinkeln du fotat lampan i, och hur ljuset kommer in och ger skugga på högra sidan i bilden på lampfoten.

    Det som kanske (vad vet jag?) kan vara något att tänka på är det reflex/blanka partiet i det svarta längst ner på lampan. Fast å andra sidan visar det ju var du har fönstret.

    Svårt är det, men vad är utmaningar till om inte för att antas?!

    SvaraRadera
  3. Bonnfrua: Tänkte faktiskt inte på den där fläcken av ljus. Den ger ju inte så mycket till själva bilden om man nu inte prompt ska veta var fönstret är. Tack för att du uppmärksammande mig på det. :-)

    SvaraRadera
  4. Johanna Stålros: Visst är det så. :-)

    SvaraRadera
  5. Sv: Tack för ditt påpekande om att min bild är sned. Jag märkte inte det förreän den redan var uppladdad. Pinsamt! :-)

    SvaraRadera
  6. 1) Jag gillar det avskalade! Här är en lampa, ja nästan en hel lampa! :-)
    2) Det är ett skönt infallande ljus som berättar var fönstret står. Reflexen i foten tycker jag stryker under att den är rätt nära fönstret och därför tillför bilden något.
    3) Ska vi vara petiga, och det kan vi ju få unna oss i en sådan här utmaning...:-)
    Skämt o sido, men jag skulle nog exponerat något steg ner, för nu är högersidan av lampskaftet nästan på gränsen till för ljus. Det är det enda jag kan komma på att göra annorlunda i denna bilden.

    Snyggt välgjord "panik"-bild! BRA jobbat!

    SvaraRadera
  7. Hej.
    En bra fönsterljus beskrivning,
    Gillar kontrasterna mellan färgerna.
    Även formen på skuggan som uppstår på "halsen".
    Vad tror du om att man bara ser en viss bit av skärmen?
    I mina ögon skapar den en dragning bort från skugg och färgspelet.
    Mvh Arto

    SvaraRadera