18 januari 2012

Resultat teknik 2 - Rörelseoskärpa


Här lekte jag att jag missade bussen. Jag står fortfarande på fel sida av gatan och ska över, men då kommer bussen och bara kör förbi. Attans!

Veckans teknik hos Landsortsfotografen är rörelseoskärpa, och det har jag en massa exempel på i mina mappar. :-) Men nu gällde det medveten oskärpa. Hur lång ska exponeringstiden vara för att man ska får fram den oskärpa man vill ha medan man fortfarande får omgivningen skarp? T ex. Jag ville prova utan stativ, eftersom stativ knappast är något jag släpar runt på till vardags. Jag provade på bilar, bussar och plastband som blåste i vinden denna blåsiga och bleka eftermiddag. Jag använde ett fast 35 mm rätt ljusstarkt objektiv, som jag visste att jag kunde hålla stilla bättre än objektivet som för det mesta sitter på kameran, 18-200 mm.

Här är ett av resultaten. Fler resultat finns hos Landsortsfotografen. Häng gärna på.

8 kommentarer:

  1. Fint fångat! Målningen på planket gör verkligen sitt till helhetsintrycket. Riktigt bra tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Färgerna på fotot är skarpa och bra, trots den grå dagen som du beskrev i texten så levande.
    Jag gillar att det finns en buss även på planket.
    Hur hade det blivit om bussens bakdäck "fått plats" på bilden???
    Intrycket av att bussen flyger fram nu utan markkontakt är härlig, men hur hade det blivit med markkontakt???

    SvaraRadera
  3. Bilden som jag lånade ligger ute på bloggen nu. Tack så mycket!
    http://www.freedomtravel.se/2012/01/att-lasa-utlandsbloggar/

    SvaraRadera
  4. 1) Urhärliga färger, passar perfekt i bilden.
    2) Extra plus för att det finns en skarp buss på planket. I övrig en ren och snygg bild! Bra.
    3) Jag hade nog försökt få med ett hjul också, för att understryka att bussen rullar iväg.

    Sketabra jobbat! :-)

    SvaraRadera
  5. Riktigt kreativ idé, och vilket häftigt ställe du valde att utföra den på (planet är ju helt underbart!). :-D Eftersom jag inte kommer på nåt själv (...) härmar jag de andra ang att ett bakdäck gärna hade fått vara med i bild. Men jag gillar den verkligen som den är!! :-)

    SvaraRadera
  6. Coolt!!!
    Jag testade att göra liknande bilder en sommar när vi var på semester i Göteborg, blev läckert med de blåa spårvagnarna.
    Hoppas att du får en bra vistelse i Skåne
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej.
    Detta är en klar favorit.
    Mjukt, hårt, snabbt, lååångsamt, färg, gråskala.
    Gillar när det är planerade blir spontan.
    Bara fortsätt fånga ögonblicket.
    Rörelseoskärpa bara förstärker.
    Mvh Arto

    SvaraRadera
  8. Leker att du missar bussen... skulle aldrig komma på tanken! Hur kul kan det vara på en skala? Det gör jag så ofta ändå. ;)

    Jo, jag förstår att det är kul på låtsas. Och resultatet blev snyggt också. Men nu har du varit borta i flera dagar. Jag får abstinens. Har du missat bussen tillbaks till bloggvärlden också? ;)

    SvaraRadera