18 januari 2012

Resultat teknik 2 - Rörelseoskärpa


Här lekte jag att jag missade bussen. Jag står fortfarande på fel sida av gatan och ska över, men då kommer bussen och bara kör förbi. Attans!

Veckans teknik hos Landsortsfotografen är rörelseoskärpa, och det har jag en massa exempel på i mina mappar. :-) Men nu gällde det medveten oskärpa. Hur lång ska exponeringstiden vara för att man ska får fram den oskärpa man vill ha medan man fortfarande får omgivningen skarp? T ex. Jag ville prova utan stativ, eftersom stativ knappast är något jag släpar runt på till vardags. Jag provade på bilar, bussar och plastband som blåste i vinden denna blåsiga och bleka eftermiddag. Jag använde ett fast 35 mm rätt ljusstarkt objektiv, som jag visste att jag kunde hålla stilla bättre än objektivet som för det mesta sitter på kameran, 18-200 mm.

Här är ett av resultaten. Fler resultat finns hos Landsortsfotografen. Häng gärna på.