29 juli 2012

Skyltsöndag


Den här bilden från det flashiga hotellet i Hohhot i Inre Mongoliet i Kina har jag visat i något sammanhang, men jag kan inte hitta den här någonstans på bloggen. Det var kanske i samband med 365 bilder 2009.
I alla fall kom vi hit, sonen och jag och de andra i gruppen, efter att ha tagit tåget ett dygn från en liten stad i Mongoliet. Man känner sig inte direkt superfräsch efter en natt på tåg (och efter att ha rest runt i Mongoliets under en tid) och att då hamna på ett lite flådigare hotell med eget badrum och dusch och varmvatten och... allt... kändes riktigt bra. Sedan är det som bekant inte alltid lätt med engelskan i Kina. Men en snygg skylt hade de tagit fram.

Och nu är sonen på väg till Kina igen.

Pumita har hittat på Skyltsöndag. 

7 kommentarer:

  1. Skylten är säkerligen informativ på det inhemska språket och mycket vacker att se på. Tänk vad en varm dusch kan göra, man känner sig som en ny människa efteråt! :)

    Nu tycker jag visst lite mer synd om dig, när Vivicus drar iväg så där bara. :)

    SvaraRadera
  2. Skylten är väldigt vacker och roligt samtidigt!
    En dusch eller ett bad efter en tåg- eller flygresa gör ju att man känner sig som en helt ny människa!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas du lydde rådet att koka vattnet innan du drack det. Fast det fanns kanske inte någon möjlighet på hotellet att värma vatten. ;)

    SvaraRadera
  4. Undrar hur länge man måste koka en kran för att den ska gå att dricka!? ;-) Man får nog vara glad om man lyckas mjuka upp den så pass att den går att tugga... :-D

    Sen funderar jag alltid på, när jag ser japanska/kinesiska skrivtecken, hur de har det med handstilen - alltså om tecknen lutar hitan eller ditan, får extra "krokar" och "slängar" osv beroende på vem det är som skriver? 8-)

    SvaraRadera
  5. Hejsan härlig blogg =) hit kommer jag flera ggr... Härlig bild, fick mig att skratta. Kram

    SvaraRadera
  6. Bra med information och snygg skylt hade dom gjort, men Du är ju resvan och förstår att läsa skyltarna ordentligt!!

    SvaraRadera