22 februari 2013

Veckans fönster - Vanligt

Idag är det jag som har valt tema till Veckans fönster hos Susanne och jag valde vanligt. Vi är ju vana vid att få omväxlande och spännande fönsterteman som sätter fantasin i spinn, men jag tänkte att det skulle vara intressant att se vad vi alla menar med ett vanligt fönster. Vanligt kanske är olika för alla.

Här är  mitt vanliga fönster.

Mitt jobbfönster alltså. Som tur är har jag en hyfsat trevlig utsikt.  Den uppmärksamma tittaren ser säkert att min växt i fönstret inte gillade att var utan vatten under min senaste resa. Den är lite tunn.

På Västafrikaresan var däremot det vanligaste fönstret det här:

Det är framrutan på vår terränggående buss. En något mer omväxlande vy igenom det än genom jobbfönstret. Gissa vilket land chauffören kom ifrån?

Veckans fönster finns på Susannes fotoblogg. Och tack Susanne för att du skrev så trevligt om mig.

18 kommentarer:

  1. Härligt Della...så kul att få titta ut genom ditt fönster..jag förstår att du reser mycket har ju tassat runt hos dig ibland :) det är ju så berikande att se sig om i världen..så lite risiga krukor får man ta liksom. Hmmmm Sassa vet vad du heter..jo men då kan väl jag gissa..jag gissar på D...noop det är ju en hemlis :)

    SvaraRadera
  2. Vad skönt med "fri sikt" från jobbfönstret.Är så skönt att låta blicken vandra mot horisonten och släppa loss tankarna en mikrostund.
    Ja tänk vad mycket du fick se genom bussfönstret! Är naturligtvis väldigt,väldigt avis!Tur att du visar bilder här så vi får uppleva massor vi med!

    SvaraRadera
  3. ...och för mig blev det två ovanliga fönster....härligt!

    SvaraRadera
  4. Det var ett bra tema du valde! Kul att få se hur vanligt vanligt är! Den utsikten på jobbet kan man väl stå ut med? Lätt att drömma dig bort till avlägsna platser- de ligger där, bortom horisonten!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin utsikt du har på jobbet! Men hur ska du få fason på krukväxten, den ser lite ledsen ut.
    Bra tema du valde! Ett vanligt fönster borde alla kunna hitta! Bussfönstret gillar jag, var inne på samma tankegång!

    SvaraRadera
  6. Tack för att du valde det vanliga fönstret, slapp liksom tänka den här veckan ;0) Gillar ditt vanliga fönster, gillar även de söta gubbarna som står där :0)

    SvaraRadera
  7. Kul att se din utsikt - väldigt olikt den undre bilden! Tänk så olika vi har det!

    SvaraRadera
  8. Vanligt hos dig, ovanligt för oss andra. Men det är just det som gör det här temat så ovanligt bra! Tack för det!

    SvaraRadera
  9. Verkligen ett bra temaval! För en del blir det vanliga ovanligt och så även här. Ditt jobbfönster är lite likt mitt eget jobbfönster och därmed vanligt även för mig. Ditt bussfönster är däremot mindre vanligt för mig för i de bussar jag åker på mina turer i Italien har man kors i stället för flaggor i fönstren.

    Och svaret på din fråga kan väl inte vara det självklara eftersom du frågar. Chauffören var säkert från Sverige i stället för Ghana.

    Ser att du har afrikanska souvenirer med dig till jobbet, för visst är det sådana i ditt jobbfönster? Och väldans vad stenskott bussens fönster har fått.

    SvaraRadera
  10. Tänk att vanliga fönster skulle vara så intressant.

    SvaraRadera
  11. Fin utsikt på jobbet! Hoppas du hinner njuta av den lite i alla fall. Och mig tilltalar även bussfönstret, så spännande att komma till nya ställen. Själva fönstret tänker man nog inte så mycket på, så vanligt blir det.

    SvaraRadera
  12. Fint vanligt fönster på ditt jobb. Ser trevligt ut med sin utsikt mot horisonten. Bussfönstret är väl Ghana antar jag. I grekland osv har de ofta krusifix i fönstren. Vad är en krukväxt mot att få vara borta på en sån spännande resa. Men kanske går det att fixa till! Kul val av tema!

    SvaraRadera
  13. Vanligt är väl det man är van vid, antar jag. Och där passar ju dina bilder till temat.

    SvaraRadera
  14. Ditt jobbfönster är alldeles alldeles vanligt, men inte alla har så fin utsikt från sitt jobbfönster. Din andra bild är vacker och spännande. Jag tror jag gissar att chauffören är från Ghana! ;-)

    SvaraRadera
  15. Bra val av tema, för ett vanligt fönster kan ju faktiskt oxå vara ovanligt för många andra!
    Din utsikt är ju riktigt ok, hoppas krukväxten snart repar sig;)

    SvaraRadera
  16. Visst är ett jobbfönster i det vanligaste laget, så mycket tid som man tillbringar på jobbet... förutom de som är ute och flänger för jämnan. ;)

    Jag har ingen aning om var chauffören kommer ifrån men första tanken var Sverige, precis som Sassa var inne på. Annars behöver jag en ledtråd. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag säger att landet börjar på Gha...

      Radera
    2. Haha, njaee det lossnar inte riktigt... men om du hade sagt "mannen mellan 7 och 1"... då kanske jag hade förstått. ;)

      Radera