29 mars 2013

Veckans fönster - Orientaliskt


Orientalistkt? tänkte jag. Efter att ha googlat på den exakta betydelsen och inte lyckats så bra skickade jag ett snabbt meddelande till Stare Ström för ett förtydligande och undrade vilket område som "Orientalien" kunde anses omfatta.
"Allt utanför Skåne, är det väl?" fick jag tillbaka och det passade mig fint, för då kunde jag ta i stort sett vad som helst. Det blev detta laotiska fönster i det gamla kungapalatset i Luang Prabang som numera inhyser nationalmuseét. Renovering på gång som ni ser.

15 kommentarer:

  1. Perfekt och väldigt talande bild..så intressant det skulle vara att vara den som restaurerar med bladguld och typ ockra :)

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk så mycket det finns där på andra sidan Sundet! Ska strax sticka ut och titta. Jag kanske också hittar en massa guld!

    SvaraRadera
  3. Så fint du fångat den här bilden med det vackra fönster och så målarburkarna där bredvid!

    SvaraRadera
  4. Hmm, ja du har då fönsterbilder från alla världens hörn. Så fint dekorerat. Och så gillar jag att den där lilla flaskan står och avviker lite från helheten. :)

    SvaraRadera
  5. Haha, allt utanför Skåne... den var bra. Moskén i Malmö då? ;) Jag tittade bara på en karta i W-pedia och det var ett stoort områden... men det gränsade inte till Helsingborg. ;)

    Ditt fönster gillar jag mycket, inte minst för det där som står på golvet och gör bilden så levande. Snyggt fotat!

    SvaraRadera
  6. För att inte ha lyckats googla så bra är ju ditt fönster helt outstanding! och banne mig hade det varit det även om du varit nöjd med ditt googlande. (Intressant att golvet är så färglöst och odekorerat när fönsteromfattningen är så överdådig)

    SvaraRadera
  7. Undrar om redskapen är till för att laga golvet eller måla över fläcken på väggen!
    Just så här tänker jag ett "orientaliskt fönster"!

    SvaraRadera
  8. Klart - Laos ligger väl i Orienten och långt till höger om Skåne;-)
    Gillar ditt fönster speciellt med tanke på alla penslar på golvet som visar att det renoveras för fullt - fönstret alltså. Bra fotat!

    SvaraRadera
  9. Arbete pågår och fint blir det exotiska fönstret.

    SvaraRadera
  10. ..är det så enkelt ska jag också skicka meddelande till Stare nästa gång jag inte lyckas klura ut mitt fönster ;-) Ditt är väldigt orientaliskt vackert och jag gillar kontrasten med prylarna på golvet.

    SvaraRadera
  11. Det är väl orientaliskt så det förslår. Men räkna inte bort Skåne. Kolla bara på mitt fönster.

    SvaraRadera
  12. Så vackert - och härligt att det bevaras...
    Snyggt fångat!

    SvaraRadera
  13. Mycket bling bling, då brukar det vara orientaliskt ;0)

    SvaraRadera
  14. Fin bild med spännande komposition...och Stare Ströms definition är klockren!

    SvaraRadera