26 maj 2013

Skyltsöndag


Taxi  - det här är i alla fall en skylt man förstår, med ett gemensamt ord på många språk. Sånt underlättar för en förvirrad resenär.

Sonen gjorde ett arbete i skolan om lånord och tog då ordet telefon som exempel på ett ord som är gemensamt på många språk. Men inte på Island. Där heter det sími fick jag lära mig. Så därför blev jag ju lite nyfiken på om också taxi heter något annat på isländska så jag googlade. Resultatet blev "leigubil". Snyggt ord.

Pumita har startat Skyltsöndag.

17 kommentarer:

  1. En bil man lejer kanske... Och så säger folk att finskan är svår: det heter ju taksi. Fast det där med telefon glömmer vi. ;) OK, har jag sagt A så... det heter puhelin. Betydligt enklare på franska. Antar att du ligger i hårdträning nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Där fick jag lära mig något. Gäller att ta med sin egen telefon till Finland alltså. Nu ska jag bara lära mig vad det heter på sardiska och maltesiska också. På franska, italienska och engelska klarar jag det. Sedan är sommaren räddad! ;)

      Radera
    2. Enklast så. Dessutom är det ju inte så vanligt med allmänna telefoner eftersom de flesta har mobil. Du kommer att bli ett språkgeni innan sommaren är över. ;)

      Radera
    3. Tur att det är så kul med språk! :)

      Radera
  2. Lärde mig på Färöarna att det är samma sak där. Man översätter alla engelska ord, en tunnel är t ex ett bergahål. Det gillar jag!

    SvaraRadera
  3. Vilket myller, eller trafikkaos kasnke det heter. Gillar bilden. Och språklektionen!

    SvaraRadera
  4. Kul med all språkinformation bland dina kommentarer.
    Läckert foto! Onekligen en skylt som ser väldigt lika ut på många olika platser.
    Verkar finnas trafikproblem även i Ghana, vad jag kan ana av ditt foto. :-)
    Detektiv heter tydligen etsivä på finska, kunde inte hitta det isländska ordet när jag sökte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Google translate säger mig att detektiv heter leynilögreglumaður på isländska. Det ordet skulle jag få träna mycket på om jag skulle vilja lära mig det. .)

      Radera
    2. Det är det jag säger, finska är inte så svårt! ;)

      Radera
    3. Benägen att hålla med i just det här fallet. :)

      Radera
  5. Leigubil låter som legobil fast på gotländska ;0)

    SvaraRadera
  6. Bra då har jag lärt mej något nytt även idag, och så vet jag om jag kommer till Island;)

    SvaraRadera
  7. Ja vilken tur att viktiga ord är globala :)

    http://budapestcityphoto.wordpress.com/2013/05/26/horror/

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Leigubil - gillar också ordet. Känns tryggt liksom;-)
    Man borde nästan göra en undersökning om "globala" ord. Skulle vara skoj att se hur många ord faktiskt är snarlika på olika språk. Börjar nästan bli lite sugen på den uppgiften. Älskar ju research.
    Bilden är toppen!

    SvaraRadera
  9. Taxa heter det i Danmark, men det är ju också lätt att förstå. Att telefon är ett så globalt ord har jag aldrig tänkt på. Härlig bild! Verkar inte helt lätt att ta sig fram där.

    SvaraRadera
  10. Svar: Japp det gjorde jag. Desigual butiken läggs ner i Täby Centrum. Booohoooo. Satsning på innerstans butiker säger personalen. Jag tror nåt helt annat. Hursom - fyra plagg blev det åsså två par nya glasögon och RayBan slipade solglasögon på köpet. Yesssssss. Men jag vet inte än vad det "vanliga" glasögonen kostar. Ska på synundersökning imorgon.

    PS. När det regnar blir jag deppig = jag måste tröste mig med nå't. Det gjorde jag:-) DS.

    SvaraRadera