20 oktober 2013

Skyltsöndag


Om man tittar på skylten och undrar... vad är en aulacode?... så har man sådan tur att den är avbildad precis under ordet. En aulacode heter grasscutter på engelska och kanske någonting annat på svenska, jag vet dock inte vad. Aulacoden är som en gigantisk råtta och ingår i mathållningen i bl a Benin, där den här bilden är tagen.
Jodå, jag åt men... nej, jag hoppar gärna över den en annan gång.

Pumita är upphov till Skyltsöndag.

Lite senare: Nu har jag kommit på att de tillhör familjen rörråttor.

9 kommentarer:

  1. Tur att det bara är namnet som den har gemensamt med råttorna, annars låter det inte speciellt gott.

    SvaraRadera
  2. Gigantisk råtta är inget jag skulle våga mig på att smaka ens. ;)

    SvaraRadera
  3. Jag googlade innan jag såg din länk och det vände sig i magen på mig. Greater cane rat... och jag tänkte på kloakråtta men riktigt så illa var det visst inte. Till saken hör att när jag satt och åt frukost såg jag "något brunt" försvinna under en bil på parkeringen utanför. Det var inte en katt. Åh, en igelkott, tänkte jag. Men är igelkottar så snabba för det tog bara två sekunder så var den borta. Det kanske var en råtta?! Blääk. Det lär jag aldrig få veta. Risken finns dock för jag såg grannens katt stryka runt just den bilen en kvart senare.

    Det enda jag skulle äta av det som står på skylten är maniok. Inte så förtjust i det heller för jag åt det fyra dagar i rad hos shuarerna (i Ecuador).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin ögonblicksbild förresten. :)

      Radera
  4. Ja vad ska jag säga här då...!!!???
    Alltså kanin är det ju inget fel på alls, gris går väl ner det också, dock helst inte i "pulled pork"-varianten som är inne just nu. Ja åsså återstår den lilla sötsaken i mitten. Ja äter man fårtestiklar som jag gjort har jag nog inga problem med den gnagaren heller. Den påminner mig om James Clavell's bok King Rat.

    SvaraRadera
  5. Det var verkligen en jätte"råtta", att döma av bilden på wikipediasidan du länkar till. Blir nyfiken på hur det smakar och varför du inte vill äta det mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte smaken helt enkelt. Den kändes lite unken på något sätt. Ett ilandsproblem alltså, det är jag fullt medveten om.

      Radera
  6. Urk, äta jätteråtta låter inget vidare!!

    SvaraRadera
  7. Ätbar gräsklippare verkar lätt att avstå ...
    (nu har jag gjort en länklista till skyltsöndagsbloggare!)

    SvaraRadera