25 december 2013

Onsdagstema - Uppklätt


Bangladesh är ju känt som ett land med mycket textilindustri. I klädfabriker i Dhaka syr många många tusen arbetare kläder till klädkedjor i bl a Europa. Men också i byarna sys det, men då på ett helt annat sätt och till husbehov.

Här är det en grupp tjejer som har gått igenom en sex månaders utbildning i att sy och då också fått varsin symaskin att "ta med hem". Nu kan de arbeta och tjäna pengar ute i sina egna byar. Vi besökte gänget i norra Bangladesh och när vi skulle iväg efteråt blev det gruppfoto. Som vanligt håller alla masken på bilden och visar upp ett allvarligt ansikte. Det är så man ska göra på bild i Bangladesh. Kläderna som tjejerna har på sig har de tillverkat själva. Även broderierna. Vilken färgprakt va!

Onsdagstema

13 kommentarer:

  1. Jo, en enorm färgprakt.

    Du tog ingen andra bild efter den här? När de hade släppt på allvaret? Det hade varit kul att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger in en så du får se. :)

      Radera
  2. Färggranna och vackra är kvinnorna här.

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt! Och jag tror att deras hantverk har högre kvalitet än det som massproduceras.

    Har du förresten läst Delhis vackraste händer av M Bergstrand? En läsvärd roman (rolig!) som handlar delvis om textilindustrin i Indien. Kan tänka mig att du känner igen en hel del. Om jag är tjatig så säg ifrån, minns inte om jag nämnt boken tidigare. Det är inget litterärt mästerverk men mycket rolig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har du aldrig tipsat mig om tidigare. Jag kollar in den. :)

      Radera
  4. Tänk om vi svenskar kunde vara lika färgglada i valet av kläder! Vilken uppkick i det vintergråa!

    SvaraRadera
  5. Fargerikt og vakkert uppklätt.
    Fortsatt god jul.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/12/25/uppklatt/

    SvaraRadera
  6. Åhh, älskar alla färgerna, fantastiska kläder!

    SvaraRadera
  7. Underbara färger! Tänk om vi svenskar skulle generellt gå klädda sådär? I så mycket färger! Vad härligt!

    Ha en god forsättning på helgen!

    SvaraRadera
  8. Jag har ofta undrat, hur tygen färgas med så intensiva färger.
    Inte bara i Indien och Bangladesh men även i Afrika.
    Är det växter som används eller kemikalier?
    Vad än det är, önskar jag att mörka färger på vintern i norr
    ersätts med granna, klara färger. Själv gillar jag klarrött året runt!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat vet jag inte för jag såg inte någonting av den processen. Men nu blir jag ju verkligen nyfiken. :-)

      Radera