10 december 2013

Tisdagstema - Fläck


Typ alla små barn jag såg i Bangladesh hade en stor svart fläck på vänstra sidan av panna. Första gången jag såg det trodde jag det var någon form av födelsemärke, men sedan började det bli lite för många som hade det... Jag vet inte säkert men jag antar att det är ett skydd mot onda ögat eller liknande.

De här två satt i tåget bredvid vid någon station på sträckan Saidpur - Khulna och intresserade sig för norrmannen i fönstret framför mitt.

Tisdagstema

11 kommentarer:

  1. Konstigt! I Indien har ju kvinnor röda fläckar mitt i pannan - tillhörighet till olika kaster eller vad det heter. Det är kanske något liknande för killar i Bangladesh. Detta borde absolut googlas;-)

    SvaraRadera
  2. Intressant det där... ska googlas som BP skriver.
    Vilken liten sötnos! Spännande att åka tåg där borta.

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken härligt underbar bild på pappan och den lille grabben !! Visst ser fläcken ut som ett födelsemärke men har flera samma fläck på samma ställe måste man nog som sagt googla ;-)

    SvaraRadera
  4. Kunde inte låta bli att googla. Det här är vad jag hittade
    http://jbpv.wordpress.com/category/bangladeshi-folklores/

    Bloggvärlden är fantastisk:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP! Kan alltid lita på dig. :)

      Radera
  5. Vilken koncentration - den norrmannen måste ha haft det.

    SvaraRadera
  6. Härlig bild och så spännande det är med våra olika kulturer. Tänkte googla men såg att BP redan gjort det så nu har jag lärt mig något nytt!

    SvaraRadera
  7. Finfint fotat och jag gillar att få lite info från främmande land då jag inte är speciellt berest.

    SvaraRadera
  8. Alla föräldrar gör allt de kan för att skydda sina barn, en fin tanke att kunna skydda dem så!

    SvaraRadera
  9. Svar: Dig kan man också lita på;-)
    Skönt att kunna lita på varandra:-)

    SvaraRadera