07 februari 2014

Veckans fönster - Kaklat







Fönstret är väl inte så dominerande i den här bilden precis, men det finns med i alla fall. :)

Star Mosque i Dhaka var väldigt fin och vi fick komma in i förrummet här för att titta och höra lite om moskén och dess historia. Sånt är alltid intressant. Moskén är dekorerad med bl a japanskt kakel, så här och var hittar man typiskt japanska motiv på väggarna, som Fuji t ex. Lite annorlunda för att vara i en moské, tror jag.

Det var en väldigt avslappnad stämning här i  förrummet som synes. Varför mannen ligger där och sover vet jag inte.

Här är en närbild också på en liten del av kaklet, det som man ser bl a vid den stående mannens huvud i översta bilden. Fint va?


Veckans fönster

13 kommentarer:

  1. Det kallar jag verkligen kaklat! Snyggt - fast inget jag vill ha hemma ...

    SvaraRadera
  2. Och jag tar andra hörnet! Den var verkligen stilig i sin utsmyckning!

    SvaraRadera
  3. Jag upprepar vad jag "sa" hos Stare Ström ungefär att du/ni ska då vara värst ;-)))
    Jistarns man blir ju glad av färgprakten!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Här kan vi snacka kakel, makalöst. Rosorna, vem saknar fönstret, det finns ju på första biden!

    SvaraRadera
  5. Intressant och annorlunda "kakelfönster". Så vackra kakelplattor!

    PS Om du gillar min bild i Kamera och Bilds GRAND PRIX kan du rösta här: http://www.kamerabild.se/grand-prix/grand-prix-vinnare-etapp-12014-r-sta-p-din-favorit

    SvaraRadera
  6. Mer KonstKakel - underbart vackert tycker jag :)

    SvaraRadera
  7. WOW! Förstår att Stare länka till dig ikväll:-))))
    Så otroligt vackert kakel som påminner om min japanska kompis oljemålningar. Hon "pillar" med blommor och Fujiyama bland annat.
    Undrar bara hur det kommer sig att Bangladesh har influenser av Japan. Borde läst historia lite mera noggrannt tror jag;-)

    SvaraRadera
  8. Å, det här var verkligen fint, de där pastelliga färgerna som går igen i allt på bilden....Vackert!!!

    SvaraRadera
  9. Vilken variation av kakel på din första bild. Vackert att titta på men jag skulle nog bli trött på det om jag haft det hemma. :)

    SvaraRadera
  10. Ja, han var väl trött, tänkte jag. Lite dumt att ligga där annars. Läckert kakel, trots färgen. ;)

    SvaraRadera
  11. Annorlunda bild, taget i Bangladesh och med kakel från Japan. Globalt och härligt!
    Kaklet är också lite annorlunda mot vad jag mest sett, dvs från Portugal, Spanien och förstås arabernas underbara kakel när de styrde Spanien. Kul att se det japanska!

    SvaraRadera
  12. Tänk vad du sett mycket genom dina resor..så berikande det är att få en dos av landet annorlunda för mig som aldrig varit på dessa breddgrader..fint..och väldigt skönt avslappnat..

    SvaraRadera
  13. Otroligt vackert! Och fönstret är magiskt! Tänk om jag kunde ha det kaklet och det fönstret här hemma!

    SvaraRadera