27 juni 2014

Veckans fönster - Lokalt


Äntligen kan jag vara med på Veckans fönster igen. :)
Mitt fönster är från området Toraja på ön Sulawesi i Indonesien. Precis utanför det här huset började vår tretimmars vandring från en by och en annan. Vi gick uppför. Bara uppför. Det var varmt och svettigt och halkigt och alldeles, alldeles underbart.
Anledningen till att vi var inne i det här huset var att vi lånade toaletten. I Indonesien, fick vi lära oss, kan man fråga om man får låna toan hemma hos vem som helst lite sådär bara, utan att det verkar konstigt. Och medan man står i en toakö kan man ju alltid passa på att fotografera lite. Ett lokalt fönster, t ex.

Veckans fönster

10 kommentarer:

  1. Trodde kanske det skulle bli toafönstret, men det kanske inte fanns något där. Helt klart ett intressant lokalt fönster iaf!

    SvaraRadera
  2. Ett lokalt fönster så där i farten under vandringen uppför. Undrar vad som fanns där uppe? Kanske en vulkan?!
    Lustigt att man kan få tillgång till olika toaletter. En toalett känns ganska privat kan jag tycka, men det är ju mitt svenska sätt att se på saken.
    Men samtidigt bra, då håller man säkert sin toalett snygg och fräsch. :-)
    Verkligen ett annorlunda foto

    SvaraRadera
  3. Om kön är lång har man ju god tid på sig att fota! Och i en liten by blir väl det mesta lokalt!
    Välkommen hem! Ser fram emot fler lokala bilder!

    SvaraRadera
  4. Vilket fantastiskt ljus i din bild !! Känns nästan som jag vill krypa in i bilden för att se mer. Enkelt, trivsamt och en vardag hos någon i en annan del av världen, så olik vår egen. Måste vara väldigt givande att se och besöka så många platser som många andra bara kan drömma om. Ser verkligen fram emot fler bilder från din resa.

    SvaraRadera
  5. När jag såg bilden trodde jag först att det var rummet där ni bodde, speciellt då det hänger en ryggsäck på väggen. Ljuet i ilden är helt fantastiskt och påminner mig om gamla målningar.

    Undrar om man kunde införa det där med lånetoaletter i privata hus även här i Sverige - nej, tror inte det. Men i Indonesien är det kanske en inkomstkälla för husägarna eller?! Jag menar man ger dem kanske en slant för det.

    SvaraRadera
  6. Älskar ljuset i ditt foto! Jättefint!

    SvaraRadera
  7. Så juste att dela med sig av toaletten! Gillar bilden. Den skapar nyfikenhet på ngt vis.

    SvaraRadera
  8. Jag är förvånad att de överhuvudtaget hade en toalett i det där huset, ser riktigt spartanskt ut. Fint ljus och härlig känsla av att man smygkikar in i rummet :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken bra inställning de har i det landet. Vi borde alla bli bättre på att dela med oss av det vi har till dem som behöver!

    SvaraRadera
  10. Det var ju snällt att släppa in de nödställda! Mycket fint ljus i din bild.

    SvaraRadera