02 november 2007

På tal om Italien

Lutande tornet i Pisa är värt ett besök. Jag var där första gången som tioåring och kommer ihåg det som något ganska häftigt. Vi åkte runt en del i Europa per bil när vi bodde i Belgien.
Andra gången jag var i Pisa var på novemberlovet för några år sedan. Jag hade hittat att man kunde flyga med Ryan Air från Nyköping till Lübeck och sedan vidare till Pisa och det lät ju bra.
I Pisa tittade vi på tornet. Det började byggas redan 1173 men blev inte klart förrän nästan 200 år senare. Lutat har det gjort sedan man började bygga ungefär.

Hittade just den här bilden i mitt arkiv. Jag måste ha gjort någonting med den, för riktigt så här såg det det inte ut.

I Pisa satte vi oss inne på en liten, liten pizzeria där det inte fick plats så många fler än vi. Pizzan var god, men inte något speciell egentligen. Den absolut godaste pizza jag har ätit var istället i somras på Hutong Pizza i Beijing. Det skulle man inte kunna tro, men den var så god att jag drömmer om den än. Det förargliga var att den var så stor (och fyrkantig istället för rund) och jag kan inte äta så mycket på en gång, så jag blev svettigare och svettigare av att försöka trycka i mig så mycket som möjligt av den ljuvliga pizzan. Jag önskar att vi hade delat på en istället för att beställa en var. Men trots detta är minnet av pizzan mycket positivt. Dit tänker jag ta mig igen om jag kommer till Beijing.