03 februari 2008

The State of Africa

På Schiphol mellan två plan gick jag runt och tittade i bokaffärer klockan halv fem på morgonen, jetlaggad och dan. Böcker är mycket dyrare här på flygplatsen än vad jag är van vid från internet och på många andra ställen.

Trots det köpte jag några böcker, bl a The State of Africa - a history of fifty years of independence av Martin Meredith. Jag kan i stort sett inget om Afrika och om varför det är som det är i olika länder där, så det var nog av den anledningen jag valde den här boken. Nu när jag läser den får jag veta en massa intressanta saker om utvecklingen sedan länderna blev självständiga och framåt. Det låter kanske inte som världens roligaste bok, men den är absolut läsvärd. Boken är väldigt späckad med fakta, men berättad på ett helt ok sätt så det blir absolut inte tröttsamt. Rätt tjock är den också, 668 sidor + noter.

Men jag skulle vilja komma igenom den här boken nu, för det finns så många andra som väntar. Jag har svårt att hålla mig till en bok åt gången, jag läser helst flera parallellt. Men jag har insett att om jag ska komma igenom den här snart får jag hålla mig till den och vänta med dom andra.