01 april 2008

Tisdagstema - Lång

Denna vecka är tisdagtemat "lång".



En mycket lång men osynlig linje är ekvatorn. Ungefär 40075 km långt är det runt jordens midja.

Vid Mitad del Mundo några mil norr om huvudstaden Quito i Ecuador har man målat upp ekvatorlinjen så att turister och andra kan roa sig med att stå med den ena foten på södra och andra på norra halvklotet. Ganska kul, men egentligen stämmer det inte. Den riktiga ekvatorn finns istället ca 200 m norrut. Det var inte så länge sedan man kunde mäta ut exakt var den låg med hjälp av GPS.

Trots att det är lite fusk är Mitad del Mundo och monumentet vid ekvatorlinjen en av de mest besökta platserna i Ecuador.

10 kommentarer:

  1. Härliga soliga bilder. Det blir man glad av.

    SvaraRadera
  2. Härlig bild och annorlunda tolkning. =)

    SvaraRadera
  3. Intressant och rolig tolkning av temat!

    SvaraRadera
  4. haha.. jag kan se mig själv stå där, med ena forten på ena sidan strecket och andra på andra..... och le brett... fast jag visste att det inte var där ekvatorn låg! Turistfälla... skulle säkert köpa en tröja med texten "jag har stått med fötterna på varsin jordhalva" oxå... så typiskt mig!

    :-D

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig och annorlunda tolkning!

    SvaraRadera
  6. Nu har detta tema lärt mig något också! Vad spännande! Tack för det! :O)

    Må gott
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Ekvatorn är lång oavsett var den ligger.Fin bild.

    SvaraRadera
  8. Kul tolkning och fin bild :-)

    SvaraRadera
  9. Spånnande läsning, tänk vad GPS kan ställa till med, det var väl bra som det var!

    SvaraRadera
  10. Bra tolkning, för lång är verkligen ordet vad gäller ekvatorn! Även om det nu bilden råkar vara tagen 200 meter ifrån ekvatorn :)

    SvaraRadera