23 februari 2009

Dress code

Nu är jag ju inte direkt intresserad av kläder, om det inte gäller flieströjor och vandringskängor förstås. Men i Jordanien var det kul att titta på folks klädsel. Muslimskt land = återhållsamhet i klädvalet i allmänhet.

Alla kvinnor såg verkligen inte ut som de två på bilden, utan det var för det mesta lite lättsammare, men i stort sett alla hade långärmat och täckte hela benen och de flesta täckte huvudet också. En joggande kvinna i kortbyxor såg jag, men hon var verkligen ett undantag. Om vi nu inte talar om turisterna alltså - det måste ha sett ut som om de gick omkring i underkläderna om man tittade med jordanska ögon.

Själv använde jag långbyxor och långärmat och hade en sjal runt halsen. Kändes helt ok. Lite präktigt så där.

7 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det var så präktigt... tycker att det är viktigt att man tar seden dit man kommer. Man ser inte kvinnornas ansikten så jag undrar om det var nät framför ansiktet eller var ögonen synliga.

    Spännande kontrast på bilden med pojken i bakgrunde.

    SvaraRadera
  2. Damerna hade inget nät utan en glipa för ögonen.
    Jag tycker också att det är viktigt att man inte utmärker sig negativt när man är på besök i annat land. Bra att ta reda på en del innan och att iaktta hur andra gör. Samt använda sig av en liten dos sunt förnuft.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är rent förskräckligt att kvinnorna går med dessa kläder. Endast ögonen får visas. Det är ju som i Afganistan och burkan där. Skillnaden är att de har ett tyggaller framför ögonen i stället. Kvinnan blir mannens egendom som ingen annan ska få se.

    Sen håller jag med om att man ska ha respekt för folket i landet som man besöker och inte ska gå utmanande klädd i muslimska länder.

    Det måste ha varit en intressant resa till Jordanien. Lite ovanligt resmål. Trevligt få höra och se dig berätta mer!

    SvaraRadera
  4. Visst skall man anpassa sig till landet man kommer till, är ju lite nyttigt att ta till sig annan kultur.

    Vill uppmärksamma Dej på att det inte går att kommentera på Din 365, ordkontrollen bara laddar och laddar, sedan händer inget mer, försöker senare!

    annette

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är svårt att förstå den här seden att kvinnor måste gömmas undan, och vara mannens egendom. Det är så långt ifrån vårt sätt att se på människor, och för mig en kränkande behandling...Respektera, jaa, självklart, förstå, neej...

    SvaraRadera
  6. Visst är det annorlunda innan ögonen vänjer sig. Jag minns att jag i somras såg en kvinna i denna svarta sjal (som jag inet vet vad det heter) men hon hade även svarta handskar som dolde händerna så det enda man kunde se var två ögon bakom de svarta glasögonbågarna som stack ut i "gluggen".

    Tänkte passa på att berätat att jag länkade till din blogg eftersom denna bild gav inspirationen till inlägget. Hoppas det är okej.

    Trevlig dag!

    SvaraRadera
  7. Men det är väl helst självklart. Man måste tänka sig för, visa respekt om man åker till ett muslimskt land eller vart man än åker för den delen.

    SvaraRadera