05 juli 2009

Ulaan Bataar

Ulaan Bataar, som betyder röd hjälte, är ett namn som Mongoliets huvudstad haft sedan 1924. Över en tredjedel av landets befolkning bor i staden.
Med bästa vilja i världen kan jag inte säga att jag tycker att den är vacker. Staden är sliten, med osammanhängande byggnadsstil och dåliga gator och ser i mina ögon väldigt rysk ut. Kanske är det de kyrilliska bokstäverna som leder tanken i den riktningen.
Staden växer så det knakar. Inte så mycket på höjden utan till ytan. Fortfarande bor nästan hälften av invånarna i ger, nomadernas runda tält.

8 kommentarer:

  1. Den första bilden skulle kunna vara tagen här på Island om man bortser från reklamskyltarna. Spännande bilder och resor du verkar ha på G :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det inte var någon vacker stad, men omgivningarna ser ut att vara fina (dock antar jag att bergen runtomkring inte direkt är det bästa med tanke på föroreningar och liknande...). Jag tycker också att det ser ryskt ut, speciellt byggnaden på näst nedersta fotot.

    SvaraRadera
  3. Spännande bilder! Det ser inte så inbjudande ut men intressant. Besökte du museet?
    /Johanna

    SvaraRadera
  4. Intressanta bilder du visar! Staden ser ju inte direkt så fräsch ut men självklart intressant att se!

    Jag har bara passerat och haft tågstopp i Mongoliet via Transsibiriska järnvägen på väg till Kina och det var många år sedan. Då såg det nog lite annorlunda ut inne i staden. Intressant att få veta att staden växer så mycket. Men det är ju utvecklingen förstås.

    SvaraRadera
  5. Landet är ju fattig så var man tittar så är nästan allting förfallna.

    Ändå! stannar man och tittar man omkring sig, så ser man en fin karaktär. tycker du inte det?

    Jag önskar jag hade varit här.

    Ha en skön söndag kväll.

    SvaraRadera
  6. Välkommen hem!
    Spännande att få se dina bilder.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressant läsning och intressanta bilder, ja att staden växer så det knakar det syns verkligen, inte är det vackert men på ngt sätt charmigt i röran kan jag tycka som inte behöver bo där, specellt hälsosamt verkar det inte att vara, inflyttningen kommer väl att fortsätta öka ju mer som byggs antagligen.

    Väldigt fina och verkligt talande bilder.

    annette

    SvaraRadera
  8. Intressanta bilder! Visst ser det lite ryskt ut som du skriver, både byggnadsstilen och naturligtvis skyltar gör att man tycker sig vara i det gamla Sovjet. Men omgivningarna ser vara vackra ut med bergen i bakgrunden.

    SvaraRadera