13 januari 2010

Ring (14 av 365)

Citerat från Wikipedia: "Halo, optiskt fenomen inom meteorologi i atmosfären, med bågar och ringar — vanligen med 22° synvinkel — runt solen eller månen i vissa vädersituationer. Halo (ἅλως) kommer från grekiskan och betyder ring eller cirkel. Ordet härstammar från tröskning som förr skedde i ring i form av oxvandring. En äldre benämning i svenskan för halo är ljusgård."

Idag var det en halo kring solen och jag släppte allt jag hade för händer och sprang ut utanför mitt jobb med lilla kameran i högsta hugg. Häftigt, tycker jag.

Tema nr 242 Ring i 365 Foton 2010.

8 kommentarer:

  1. Riktigt häftigt! Det är spännande med ljusfenomen av det slaget, att se vad som kan skapas helt naturligt.

    SvaraRadera
  2. Det där tror jag aldrig jag sett någon gång, förstår att du släppte allt och sprang ut.

    SvaraRadera
  3. Aldrig upplevt själv, så fantastiskt att Du fick syn på det och hade möjliget att fota det.
    Ljuvligt vackert och spännande, tur Ni inte har samma dimma som vi!

    annette

    SvaraRadera
  4. Oj, så läckert! Det där har jag nog aldrig sett tror jag. Härlig utsikt du har från jobbet ditt, över vita vidder...!

    SvaraRadera
  5. Wow! För såväl motivet, som din uppfattningsförmåga... och vilken vacker omgivning.

    SvaraRadera
  6. Jäkligt läckert, och så fint att du lyckades fånga den.

    SvaraRadera
  7. Wow så läckert. Det är klart att du slängde dig ut för att få Bilden! Tjusigt!

    SvaraRadera
  8. Oj, vilken vacker halo, även om den inte är alldeles fullständigt hel. Har sett något liknande men mycket mindre.

    SvaraRadera