26 april 2011

Kommunikation (136 av 365)

När man reser in i Nordkorea får man bl a ange om man har dator, gps, mobil, publikationer eller andra prylar med sig. Jag angav två kameror och kryssade för publikationer eftersom jag hade två deckare i bagaget. Ena kameran langade jag fram och tullaren vände och vred på den en stund och gav sedan tillbaka den med ett kort "ok". Sedan ville ha se på böckerna, men viftade bara lite när jag höll upp den ena. Totalt ointressant alltså. Mobilen var ju redan lämnad och insvept med de andra telefonerna i brunt omslagspapper och mycket tejp, så därefter det var bara att gå ut till den väntande bussen utanför.

Mitt första motiv i Nordkorea blev denna buss i närheten av Triumfbågen i Pyongyang, där vi stannade på väg till hotellet. Vid det här laget var allt nytt och jag hade ingen koll på vad som var ok att fotografera, så jag tryckte av bilder åt alla håll.

(Tema nr 136 Kommunikation)

8 kommentarer:

  1. Lite baktung trådbuss;)
    På gott och ont att inte vara så insatt i vad man får och inte får, fick Du några tillsägelser om förbjudna motiv eller blev Du "lydig"??
    Hur var hotellstandarden??
    Och maten undrar jag den matglade över oxå, men Du får berätta mer när Du klickat lite mer på "alla" bilder, kanske finns någon mat där;)

    annette

    SvaraRadera
  2. annette: Vi bodde och åt bra. Jag tänkte att jag ska visa lite bilder från båda ämnena lite senare. Just nu är jag fortfarande lite seg p g a jetlagen. :-)

    SvaraRadera
  3. Är du säker på att det inte är en sardinburk???
    I Tanzania fotade jag en polisbil, det var förbjudet så när de kom efter mig (!) raderade jag bilden snabbt som bara den ur kamerans minne. Hade varit kul att ha annars...

    SvaraRadera
  4. Bonnfrua: Raderade bilder kan återställas lätt om man har tur. :-)

    SvaraRadera
  5. Ta det lugnt Du med bilder och annat, den som väntar på ngt gott kan ju aldrig vänta för länge;)

    annette

    SvaraRadera
  6. Börjar ana att det var ganska spännande med allt fotande i "halvsmyg".
    jag som knappt vågar fota bland folk här hemma.
    Ska bli ett sant nöje och se dina bilder från detta "ökända" land. Kanske kan du visa en mer positiv sida än vad vi matas med!?

    SvaraRadera
  7. men oj, hade ingen aning om att man måste vara så "lydig" i Nordkorea....
    otroligt att du fått ihop nästan 3000 foton i alla fall..
    jag lyckades få ihop ca 1000 på min weekend i Edinburgh fast de va lagligt... *S*
    ska bli spännande att se dina fortsatta inlägg och foton...

    SvaraRadera
  8. Fattar att du är konfunderad över var bron är - men det finns fyra pelare som bron firas upp på så att båtarna kan åka under bron i kanalen;-))

    SvaraRadera