03 juli 2011

Skyltsöndag


Där inne på Hutong Pizza åt jag den godaste pizzan någonsin för fyra år sedan. Vi hade kommit tillbaka till Beijing efter några veckors rundresa i Yunnan och Tibet och fick tips om det här stället av reseledaren som bodde alldeles i närheten. Sonen och jag tog oss dit och lyckades få ett bord i den överfulla lokalen och sedan väntade ljuvligheterna, de fyrkantiga pizzorna. Stora härliga fyrkantiga pizzor men mängder av läckerheter på. Jag tog en Mediterranean style kommer jag ihåg. Inte vet jag om pizzorna verkligen var så fantastiska eller om det var omväxlingen mot den mat vi hade ätit den senaste tiden, men inte har jag kunnat glömma Hutong Pizza.

Men bilden är inte tagen då för fyra år sedan. Den är från april i år. Efter att ha åkt tåget mellan Pyongyang och Beijing, som tar 24 timmar inklusive ordentlig gränskontroll, fick vi en timme vid sjöarna i Beijing innan vi skulle ut till flygplatsen för att flyga till Incheon utanför Seoul i Sydkorea. Vi tog en promenad runt en av sjöarna och fick då syn på Skylten. Stället fanns kvar! Fram med kameran. Klick! Den här gången blev det ingen pizza utan vi fortsatte vårt varv runt sjön. Att röra på sig efter 24 timmar på tåget lockade faktiskt mer än en pizza.


5 kommentarer:

  1. Måltid är en helhetsupplevelse - doft,smak, miljö, hunger, sällskap! Ja ärligt talat det finns mycket att tå på här ;-))

    SvaraRadera
  2. Har oxå sådana upplevelser av mat, tror Ni gjorde rätt i att inte äta där en andra gång.
    Att jag tror det är för att när jag var ute på en cykelsemster med full packning där vi körde så där 15 mil om dagen i flera dagar och åt just pizza på en plats. Då korade jag detta till världens godaste pizza, året därpå passerade jag med bil, och då var inte pizzan godare än på andra platser;)
    Så mycket handlar nog om plats, tid och andra omständigheter runtomkring tror jag.
    Nej, jag inte så stort lager av bilder nu, fyllde på lite igår då jag var runt lite på museum, men det kan nog bli lite tufft fram till den 15;e:)
    Ha en skön söndag!

    annette

    SvaraRadera
  3. Men så festligt! Vissa måltider lämnar avtryck - Anne-Lie och Annette sammanfattar det bra. Alla de sakerna spelar in. Först när jag såg din bild reagerade jag på: 1. Fyrkantig pizza, OK, de kanske gör så i Asien. 2. Antingen ljuvligt gott eller en mardröm 3. Byggarbetsplats, undrar om hon fick ngn mat. Kul att få facit som en liten berättelse. Alltid lika roligt när du skriver lite mer. :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är säkert tillfället som styr.
    Tur att jag inte försökte upprepa.
    Pumita: Jag kanske ska göra det lite mer. Skriva alltså.

    SvaraRadera
  5. Ja, gärna! Jag plockar åt mig alla smulor jag får. ;)

    SvaraRadera