23 maj 2013

I ett Lobihus i Ghana

Tittade igenom Västafrikaarkivet på jakt efter någon bild så där bara. Hittade den här.


Kvinnan satt i ett av husen som vi blev inbjudna till i en Lobibosättning i närheten av staden Wa i nordvästra Ghana. Här är länken till var det ligger ungefär. För ett tag sedan visade jag en bild inifrån huset.

Utifrån såg huset ut så här. Trappan leder upp till taket där grödorna förvarades.


Och här är hur det såg ut inne på gården:


Och till sist några fler bilder inifrån huset:





Annorlunda mot här hemma och i stort sett utan några möbler och med var sak på sin plats. Mycket fint.

7 kommentarer:

  1. Jo, verkligen fint och de stora lerkärlen är så vackra.

    SvaraRadera
  2. Den här resan Du gjort måste ha varit helt fantastisk att få vara med om, helt otroligt fina bilder med så mycket känsla i, tycker ju om alla bilderna men den som sätter sig på näthinnan är den där Du fångat det lilla barnet, så fiiiin!

    SvaraRadera
  3. Än en gång lyckades du på ett enastående sett att fota kvinnan. Kombinationen skugga-vägg-sol är helt fantastisk!
    Vad gäller hyddan så känner jag mig nästan beklämd över hur ofta jag gnäller över icke fungerande lyxprylar - inkl wifi. När jag kikar in i den hyddan så ser jag att back to basic, väldigt basic uppenbarligen också fungerar. Men vetefan om jag skulle klara av ett sådant liv...
    Tack för bilderna!

    SvaraRadera
  4. Vilka spännande bilder! Ser riktigt välstädat ut. Kul att se var det ligger på kartan också.

    SvaraRadera
  5. Vad kul att få följa med på dina resor!
    Underbara kärl, ja alla utom den gröna plasthinken och den gula hinken...
    Ha en skön helg
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så vacker bild på den gamla kvinnan! Vilket liv hon levt, tänk att få sitta ner och höra om hennes vardag, som är så långt från vår, men ändå med vissa likheter och beröringspunkter.

    SvaraRadera