10 juli 2013

Onsdagstema - Besöksvänligt


Den här basilikan, Basilique Sainte Marie Madeleine, i den lilla provencalska staden Saint-Maximin-la-Sainte-Baume (visst är det långa namn!) måste väl vara besöksvänlig så inbjudande som prästen tittar ut från kyrkporten. Eller är det tvärtom så att han måste ragga besökare månne?

Inne i basilikan såg det i alla fall ut så här:





Det fanns några besökare också:


Och nu undrar jag över vad det är som gör en basilika till just en basilika, så jag ska googla på det.

Fler besöksvänliga ställen finns på Onsdagstema.

5 kommentarer:

  1. Magnifik är den! Och så vill jag veta skillnaden mellan en basilika och en katedral när du har googlat!

    SvaraRadera
  2. Jag har googlat jag, så jag vet;-))
    Verkligen en ståtlig och magnifik byggnad, och jag tror nog att prästen tycker det är trevligt att Ni var där på besök!

    SvaraRadera
  3. Visst är den pampig! Och medan prästen rabblar på "Välkommen till..." hinner man ju nästan avsluta besöket. ;)

    SvaraRadera
  4. Gosch så vackert! Men jag kommer aldrig att komma ihåg i vilken stad denna förtjusande basilika ligger! ;-)

    SvaraRadera