04 augusti 2013

Skyltsöndag


Nu kanske jag är ute i gränstrakterna igen och tar mig runt, men är inte det här en slags skylt? Vad säger Pumita, som har dragit igång Skyltsöndag och vars ord väger tungt?

De relativt nya graffitiväggarna som kommunen satt upp besöktes igår av tre världsartister på graffitifronten - Bates, MadC och KAOS och jag var där och kikade en stund. Helt annan klass än det "vanliga" som brukar finnas där på väggarna. Dessa tre skapare åker runt på turnén Walls of Fame - som är Riksteaterns hyllning till den öppna väggen.

8 kommentarer:

  1. Det är definitivt ingen vanlig graffiti! Jag utgår från att vi får se hur det blev när de var färdiga- och innan någon klåpare varit där med sin graffiti!

    SvaraRadera
  2. Det där kallar jag för äkta gatukonst! Klart att det ingår i vårt vida begrepp "söndagsskylt". Har för mig att jag har visat graffiti på en skyltsöndag, om inte så kommer jag att göra det. ;) Hoppas att du håller oss ajour, vill gärna veta hur det ser ut när det är färdigt... och innan ngn har förstört det fina.

    Kom förresten att tänka på en graffitikonstnär som Riksteatern anlitat (förmodligen ingen av de här). Han hade fräckheten att "turnera" i Sverige och tagga lite här och var. Det blev skandal och han fick kicken vill jag minnas.

    SvaraRadera
  3. Klickade på länken nu och så att det var andra som hade tagit över den där snubben, han var holländare, tror jag. Gillar idén med moderna stadsvapen. Riktigt coolt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. skriver som en kratta... "såG att det var andra som hade tagit över EFTER"...

      Radera
  4. Kul idé det där, inte minst att få se hur verken växer fram.

    SvaraRadera
  5. Får se om jag kan få till en bild på det färdiga resultatet imorgon. Om det finns kvar intakt alltså. Jag stannade inte kvar i lördags för att se det färdiga resultatet. Det tog tydligen 7 timmar för dem att bli färdiga och så länga var jag INTE där.

    SvaraRadera
  6. Och den här såg jag på Instagram också ju. ;)

    SvaraRadera
  7. WOW!!! Sådant gillas skarpt här hos mig!!! Ett utmärkt initiativ som jag verkligen hoppas fler kommuner tar efter. Å väggarna är väl kvar för gott eller är det bara en utställning?!
    Förstår att du inte stannade kvar i sju timmar, men palla dig dit imorgon. Vill hemskt gärna se det färdiga resultatet.
    Du är ju inte så långt från Borås;-) Kolla stadens satsning på honom.
    https://www.google.se/search?q=shai+dahan+bor%C3%A5s&rlz=1C2GGGE_enSE480SE480&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gKv-UfTtFsXe4QSFpoGAAQ&sqi=2&ved=0CEUQsAQ&biw=1121&bih=821

    Han har även en egen sida: http://thevacantwall.com/

    Gillar du hans grejer?

    SvaraRadera