13 september 2007

Mitt ljuvliga gröna te

Har just varit inne på Gröna Teimporten på nätet och beställt mer te.
Jag dricker mycket te. Grönt te, gärna med jasminsmak.Det var när jag var i Pokhara i Nepal för nästan 20 år sedan (hjälp är det så länge sedan..!), som jag upptäckte jasminte. Jag beställde in en liten kanna varje morgon att ha till frukosten, som för det mesta bestod av bananaporridge och toast with butter and jam. Det var så gott (kanske var det också miljön...?). Efter det gick jag tilbaka till vanligt svart te igen, tills för ungefär fem år sedan när jag återupptäckte den gröna varianten.
Nu tar jag nästan aldrig svart te. Det gröna dricker jag för den härliga smakens skull. Sedan är det ju inte fel att det lär vara hälsosamt och bra för tänderna också :-)
Det jasminte som jag har hemma och på jobbet nu köpte jag i Kina i somras. Av någon underlig anledning köpte jag bara med mig en 250gramspåse därifrån. Helt korkat när jag tänker på hur mycket te jag konsumerar - i alla fall fyra koppar om dagen. Därför är det bra att jag har hittat Gröna Teimporten som direktimporterar te från Kina och skickar det beställda direkt hem i brevlådan. Det fungerar jättebra. Det brukar inte ta många dagar innan teet dyker upp efter beställning. Så nu får jag väl sätta mig vid brevlådan och vänta.