16 februari 2008

Ribban på 2.70?

Igår frågade en kollega mig om jag hade någon ny specialresa på gång. Näej, svarade jag, vi ska bara till New York nu i vår och sedan troligtvis lite till USAs västkust i sommar kanske med lite Kanada, så jag har inte nån riktig grej på gång...

Sedan hörde jag vad jag själv sa. Här snackar jag om två riktiga resor och tycker själv inte att det är något speciellt... Suck, jag måste tydligen ha lagt ribban mycket högt. För egentligen menar jag ju bara att jag inte ska ut på någon äventyrsresa. Det som jag betraktar som äventyrsresa alltså.

Vad är äventyrsresa då? Det är nog en rundresa i ett land där jag inte har varit förut och med hög häftighetsfaktor enligt mitt sätt att se. Gärna med inslag av vandring och att bo i tält eller allmänt primitivt lite då och då. Vara ute på landet och i naturen. Äta annan sorts mat. Stöta på lite oväntade grejer. Inte horder av turister i närheten.

Detta betyder ju inte att jag tycker att allt annat är blaha, blaha. Absolut inte. Min grundinställning är att resor är kul. Resan behöver inte gå långt bort eller till ett ställe jag aldrig varit på förr, det finns så mycket att se och upptäcka ändå.

Men innerst inne.... det är nog ändå äventyrsresorna jag vill ut på. Det visar väl mitt spontana svar till min kollega om inte annat.

Kväll i Tien Shan, Kirgizistan