26 juli 2015

På tal om ingenting...


Det här trädet gillar jag. Det står i parken vid Krapperups slott i Höganäs kommun. Inte vet jag hur gammalt det är, men själva slottet har visst anor från 1300-talet har jag googlat mig till.

Så här ser själva slottet ut

Slottet gick inte att beskåda på närmare håll när jag var där för det är privat område, men parken runt omkring är fantastisk. Vem hade förväntat sig sköldpaddor i en skånsk slottspark t ex?

I rosenträdgården finns för övrigt en turfzon för den som är intresserad av sånt. :)


Turfare verkar inte besöka det här stället speciellt ofta för efter två veckor är zonen fortfarande min.

4 kommentarer:

  1. Åh, har du varit på turfturné!! Vad kul! Håller med om det där trädet är väldigt vackert!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Fler turfare :) Nu får jag allt forska i det på allvar.Ska sitta bilen stora delar av dagen imorgon - ypperligt tillfälle att ägna mig åt att undersöka vad det är då ;)
    Vacker byggnad :) där s kulle man ju kunna bo ... om uppvärmningen var gratis och städ ingick ;)
    Önskar dig en fin fortsättning på sommaren!

    SvaraRadera
  3. Vilket läckert träd! Vet du vad det är för sort?

    SvaraRadera
  4. Trädet har nog några 100-tals år på nacken - eller stammen. Det är verkligen mäktigt. Slottet däremot ser helt nyrenoverat ut och liknar inte ens ett slott längre (ungefär som Margaretelunds Slott i Österåkers kommun som jag bloggade om för några veckor sedan).

    Åsså har du börjat turfa också. Å eftersom du bor i Nyköping så tycker jag att du ska kolla in den här hängivna turfaren:

    http://ceciliasdag.blogspot.se/

    Hon turfar på din hemmaplan (scrolla ned i hennes blogg). Ni kanske har några zoner gemensamt.

    PS. Upp till för tre månader sedan visste jag inte ens vad turfa var för nå't. Å nu har jag två bloggkompisar som håller på med det. Bloggvärlden är fantastiskt:-) DS.

    SvaraRadera